Iz patrijarhalne u modernu – porodica u BiH sve manje ‘svetinja’

68
epa07978081 Parents walk their children to school in Vitoria, Basque Country, Spain, 07 November 2019. Unions of the academy school sector have called for a month long strike in the Basque Country on 08 November 2019, to demand the renewal of their collective agreement that hasn't been changed in 10 years. The regional government has established a minimum service of two teachers every 100 students during the strike that will affect more than 100,000 students. EPA-EFE/DAVID AGUILAR

Bosna i Hercegovina prati trend razvijenih zemalja – pored ogromnog povećanja broja razvoda, statistike pokazuju i smanjen procenat sklopljenih brakova te odlaganje vremena ulaska u brak za kasnije godine. Također, broj djece rođene u partnerskim zajednicama porastao je na više od 50 posto.

Sociolozi zaključuju da se bh. porodica, u većini slučajeva, transformirala iz izrazito patrijarhalne u moderniju, odnosno da se u BiH, kao i u svijetu, uloga porodice promjenila.

Statistika pokazuje da je gotovo 2.400 parova u BiH prošle godine odlučilo okončati svoj brak, što je u odnosu na godinu prije, povećanje za 21,6 posto. U odnosu na 2008. godinu, broj razvoda je udvostručen.

“Bilježi se pad stope udanih žena u 50. godini života sa dvije trećine na jednu polovinu, te odlaganje vremena ulaska u brak za kasnije godine. Žene u prosjeku ulaze u brak u 29. godini, a muškarci u 32. Također je porastao i broj djece rođene u kohabitacijskim zajednicama na više od 50 posto”, kaže Azra Latić, šefica Odjeljenja za savjetodavno-terapeutski rad u Porodičnom savjetovalištu u Kantonu Sarajevo.

Internet i tehnologija utjecali na porodični sistem

Ovakvom promjenu trendova doprinijeli su i procesi u širem društvenom kontekstu, pogotovo globalizacija, nagli tehnološki razvoj, te naročito pojava interneta, što je sve utjecalo na porodični sistem.

“Posebno na ulogu žene, odnosno majke u porodici, koja postaje ekonomski neovisna. Specifičnost tradicionalne porodice je njena ekonomska funkcija sa strogom i jasnom podjelom rada u kojoj je najstarija muška osoba bila u izuzetno privilegovanom položaju, dok je žena imala najniži rang što je podrazumijevalo obavljanje najtežih poslova, brojne porođaje i činjenicu da je ona bila u ekonomski zavisnom položaju”, objašnjava Latić.

U Porodičnom savjetovalištu parovi se dobrovljno javljaju i uključuju u tretman. Latić kaže da oni najčešće navode da su razlozi za razvod međusobno nerazumijevanje partnera, nedostatak kapaciteta za adekvatnu preraspodjelu odgovornosti i obaveza, neadekvatne emocionalne povezanosti partnera, gubitak povjerenja zbog postojanja paralelne veze, ovisnosti o kocki jednog od partnera, naglašene razlika zbog različitih kulturoloških vrijednosti koji su stekli u svojim porodicama…

“Zanimljivo je da partneri veoma rijetko navode ekonomske razloge kao ključne za donošenje odluke o razvodu braka.”

Naglasak na pojedincu

Sociolog Ivan Šijaković objašnjava da je došlo do drugačijeg doživljaja i odnosa prema porodici. Bračni parovi, dodaje, ne mogu više da izdrže pritisak i svakodnevni ritam, što dovodi do sukoba. Također, naglasak je sada više na pojedincu i njegovim potrebama nego na porodici.

“Porodica više nije tako nedodirljiva, nezamenjiva i najbitinija činjenica u životu ljudi, pojedinaca. Porodica se shvata kao jedna vrsta interesne grupe, gde se dvoje mladih udružuju na ekonomskom i socijalnom planu, mnogo više nego na isključivo emotivnom. Uslovi života su se promenili, ekonomski, tehnološki, bezbednosni, socijalni, kulturni, sve je postalo teže, izazovnije, rizičnije i porodice teško podnose taj pritisak. Takođe, prisustvo nasilja, korupcije kriminala u društvu utiče negativno na porodice i njihove članove. Pad ukupnih društvenih vrednosti i odgovornosti, takođe doprinose slabljenju bračnih veza i povećanju razvoda.”

Osim toga, roditelji, dodaje Latić, pokušavaju da uspostave prijateljske odnose sa djecom u porodici gdje su nejasna porodična pravila te zbog zauzetosti kako bi osigurali finansijsku stabilnost, veoma malo pažnje posvećuju disciplini i poticanju djece.

To usporava sazrijevanje mladih i dovodi do toga da kasnije ulaze u zrelu dob.

“Uočavamo promjene koje se ogledaju u gubitku granica između subsistema roditelja i subsistema djece u porodici, nejasnim porodičnim pravilima, te skoro potpuno urušenoj hirerhijskoj organizaciji porodice… Promjena načina odgoja djece dovela je do usmjerenosti većine mladih osoba ka hedonizmu, te do produžavanja razdoblja mladalaštva i pomjeranja vremena ulaska u zrelo doba, kao i nespremnosti mladih za preuzimanje odgovornosti, pored ostalog i onih koje proizilaze iz bračnih uloga.”

Gubljenje porodične ‘svetosti’

Šijaković smatra da je porodica u kojoj ljudi odrastaju ima veliku ulogu u održanju braka mladih ljudi.

Mladi se, prema njegovom mišljenju, odlučuju za partnerske odnose umjesto braka, jer je to njima lakše, bliže njihovom modernom senzibilitetu, manje je potrebno ulagati u održanje takve zajednice, nego što je slučaj sa klasičnim brakom.

“U takve zajednice ljudi mogu da ulaze i izlaze kako im se učini da je potrebno. Takve forme zajedničkog života sve su popularnije u svetu, pa i kod nas. To je dobra provera spremnosti i sposobnosti mladih ljudi da uđu u klasičnu porodicu ili da zadrže partnerski odnos, bez obzira što imaju zajedničku decu. Sve više se dešava da mladi ljudi formiraju po nekoliko partnerskih odnosa i zajednica tokom života, ili da iz klasičnog braka i porodice, koja propadne, pređu u neki kohabitacioni odnos sa drugim partnerima i tako slično.”

Šijaković zaključuje da će se takvi odnosi sve više širiti, čime će se klasični brak i porodica transformirati, prilagoditi novim odnosnima u društvu koje se mora navići na gubljenje porodične “svetosti” i nezamjenjivosti koja je bila prisutna u agrarno i industrijsko doba.

“Informaciono, digitalno i virtuelno doba, dovode do promene svega do sada poznatog pa i porodice.”

Radio Bet / (TIP/Izvor: Al Jazeera/Autorica:Vedrana Maglajlija/Foto: EPA-Ilustracija)

Komentari

komentara